¡Saludos desde España!- Helina ja Eva

/ 10. märts 2024 /– reisi algus

Meie teekond sai alguse Tallinna lennujaamast läbi Frankfurdi ning sihtkohaks Valencia.

Lend üle imelise Vahemere kulges rappuvalt. Valencia infoletist algas meie üllatuste jada pihta. Lennujaama infotöötaja tegi imestusest suured silmad, kui küsisime kuidas saame tunni kaugusel olevasse linna nimega Ontinyent. Siis juhatas ta meid rongijaama asemel metroojaama, mille tagajärjel jäime maha nii rongist kui ka bussist. Järgmised võimalused sihtkohta jõudmiseks avanesid oodatust hiljem.

Kuna nüüd oli aega küll ja veel, siis nautisime head ilma ja sööki 🙂

Küll oli ilus tuledesära taustal mööda mägesid sõita väikesesse linnakesse nimega Ontinyent, mis asubki täiesti mägede vahel.

Hilisõhtul hotelli jõudes ületas see täielikult meie ootused ning pika reisipäeva väsimus sai hommikuks korralikult välja puhatud.

Hotel Kazar

/ 11. märts 2024 / – tutvumispäev CEIP Bonavista lasteaed- algkooliga

Käes on esmaspäev- esimene päev kui kohtume Bonavista kooli töötajatega ja tutvume majaga. Mentor Guillermo Conejero Galiana oli lahkesti nõus meid hotellist peale võtma. Kohale jõudes tervitas meid direktor Enrique Molina Albert. Kõigepealt tutvustati spetsiaalselt meie jaoks valmistatud ajakava. Seejärel asusime ringkäigule. Neil on parasjagu käsil kooli kolimine ning kõik on alles poolik, klassiruumid enamjaolt lahti pakkimata ja sisustamata.

Lasteaed ja algkool (kuni kuuenda klassini) asuvad kõrvuti majades aiaga piiratud alal. Neil on kokku 304 õpilast koos lasteaiaga ja 30 õpetajat.

Õppetöö käib kolmes keeles: Valencia, Castellano, Inglise keel.

2020. aastal tehti Hispaania haridusseadustikus suured muudatused. Aastal 2022 hakkas Bonavista kool neid muudatusi ellu viima- eesmärgiks on kaasav ja lapsesõbralik haridus. Tähtsatel kohtadel on sotsiaalsed oskused, toimetulek iseendaga, emotsionaalne heaolu ja igapäevaeluks vajalikud oskused. Kõik koolis õpetatav on hästi seotud igapäevaeluga. Õpitakse hästi palju ka läbi mängu. Õppevahendite kasutamisel ollakse loovad.

Laste igapäeva oskuste õpetamisel kasutatakse näiteks ka mänguraha.

Meil oli võimalus külastada tunde, kus saime hea ülevaate vahenditest ning tegevustest.

Sensoorsed ja käelised tegevused on tähtsal kohal. Lastel on palju looduslikke mänguasju ja õppevahendeid. Kuigi mänguasjade hulka kuuluvad ka mänguköök, raudteed jt. lastele juba tuttavad mänguasjad.

Leidsime palju sarnasusi meie Waldorf pedagoogikaga, kus kaasatakse lapsi ka elulistesse tegevustesse. Kokates omandatakse näiteks arvutamisoskus ja seostatakse matemaatikat tavaelu tegevustega, mis teeb õppimise eesmärgi lastele arusaadavamaks ning huvitavamaks kui seda on kuiv tuupimine.

Neil on koolis ka oma aiamaa, kus kasvatatakse koos lastega köögivilju, millest nad saavad ise süüa valmistada.

Piilusime muusikaklassi- muusikatundides kasutatakse palju erinevaid pille, lauldakse ja tantsitakse. Järgmiseks vaatlesime logopeedi, kes ei tööta lapsega individuaalselt vaid osaleb klassitundides. Õpetajad ja tugispetsialistid teevad tugevalt koostööd ja töötavad klassides tegevuste käigus ja vähem tegeletakse lastega kabinetis.

Igas lasteaiarühmas ja klassiruumis peab olema välisuks, sest palju õppetegevusi toimub neil igapäevaselt ka väljas.

Meile tutvustati Hispaania haridussüsteemi ning ka nemad said ülevaate Eesti haridussüsteemist, Viljandi Perepesast ja Viljandi Laste ja Perede Tugikeskuse tegemistest.

Juba peale esimest päeva on tunne, et meil on palju mida õppida ja muuta!

/ 12. märts 2024 /

Hispaania võttis meid hästi vastu. Teisipäeva hommik algas sooja tundega südames, mille oli tekitanud inimeste sõbralik suhtumine üksteisesse ja meisse. Tänaval teretatakse, koolis lapsed ja õpetajad tulevad meid kallistama- tunneme end hoituna!

Kooli olid tulemas uued õpilased ja meil oli võimalus osaleda uute õpilaste vastu võtmise tseremoonial, mis osutuks väga meeldejäävaks ja emotsionaalseks. Uued õpilased enda uute õpetajatega moodustasid õues spordiplatsil suure ringi ning siis pidasid õpetajate esindaja ja direktor neile väikese kõne, kus tervitati õpilasi. Seejärel täiesti ootamatult suundus direktor ringi keskele ja hakkas tantsima- selliseid asju on siin ennegi ette tulnud 😀 Peale avatseremoonia lõppu suundusid uued lapsed kooli poole, kus õpilased neid kahel pool teed aplausi ja tervituste saatel vastu võtsid. Kõik olid emotsionaalselt laetud sellest energiast ning õpetajate jalgki kiskus tantsule ja nii mõnigi poetas pisara. Kindlasti mitte meie 🙂

Asusime vaatlema 1. klasside tunde. Selgus, et neil toimub õppimine kolmel erineval tasemel. Igale lapsele on tehtud nädalakava, mis koosneb viiest erinevast ülesandest. Iga laps teab täpselt mis päeval millist ülesannet tegema peab. Klassis on 3 eri gruppi, lauad on kokku lükatud. Ühes lauas tehakse matemaatikat, teises harjutatakse kirjutamist ning kolmandas loovad mõtteülesanded. Palju pannakse rõhku grupitöödele kokku lükatud laudade ääres, et tekiks suhtlemis- ja meeskonnatöö oskus. Lapsed töötavad iseseisvalt gruppides ning vajadusel õpetaja suunab. Nad võivad ka tunni ajal ringi liikuda ja ennast sirutada ning teistega vestelda. Õpetajal puudub klassis enda töölaud, tal on riiulil arvuti. See edastab lastele sõnumi, et õpetaja on nendega võrdne ja tema peale võib loota ning teda usaldada.

  1. klassi klassiruum

Koolis õpib kaks autisti, vaatasime kuidas nendega tavatundides toimetatakse. Neile on tehtud enda nurgake ja logopeed Anabel aitab neil ülesandeid lahendada. Panime tähele, et logopeed kasutab lastega väga palju kehalist kontakti. Paitused ja puudutused tekitavad lapses turvatunde. Olenemata klassis valitsevast mürast said mõlemad autistlikud poisid hästi oma ülesannetele keskenduda.

Ühel õpilasel on Angelmani sündroom, millele on iseloomulik raske vaimse arengu
mahajäämus, kõnepuue, tõsised liikumis- ja tasakaaluhäired ning sageli põhjendamatult rõõmus meeleolu. Eripedagoog tutvustas meile tema abivahendeid, kahjuks ei õnnestunud meil lapsega isiklikult kohtuda, sest tuleb välja, et Angelamani sündroomiga lastel on ka unehäired. Nad võivad 3-4 päeva järjest üleval olla ning suvalisel hetkel magama jääda ja sellega peab kool arvestama.

Käisime vaatamas ka 1. klassi ajutreeningu tundi kus tehti erinevaid koordinatsiooni ja käelisi harjutusi.

Tutvumine kohaliku köögiga

Otsustasime jällegi minna välja sööma ning tahtsime kangesti proovida kahte kõige tuntumat rahvusrooga, tapast ja paellat. Kuna teenindajaga suhtlus lonkas, siis panime bingot kohalikke roogi tellides. Olime väga elevil toitude proovimisest, aga see elevus lahtus üsna kiirelt kui eelroana toodi lauda kustukummi laadsed tükid 😀 See ongi see kuulus tapas? Hiljem kui järele küsisime, tuli välja, et see on Sepia- hea, et me seda enne ei teadnud, et siukest molluskit sööma hakkame 🙂

Pearoaks valisime paella, kuid oh üllatust, ka sinna olid samad kummitükid peidetud. Lisaks ujus kõik rasva sees, oli põhja kõrbenud ja üle soolatud. Seekordne toiduelamus oli paras pettumus.

Järgmisest blogipostitusest võite lugeda kas meie usk Hispaania toidu kõrgesse tasemesse taastus või mitte…

/ 13. märts 2024 /

Ootamas on taaskord üks päikeseline ja soe päev. Igapäevaselt on siin 25-30 kraadi sooja, kui mõnus! Alustasime linnulaulu saatel oma igahommikust jalutuskäiku kooli.

Osalesime lasteaiarühmaga muusikatunnis, kus lauldi ja tantsiti ning mängiti trummipulkadega.

Toitlustuse korraldamine koolis

Kell 11:00 on lastel ja ka õpetajatel kerge eine/puuviljapaus. Tagasi tulles on meil sellest saia söömisest kindlasti mõned kilod juures, sest õpetajate ruumis pakutakse iga päev enda tehtud küpsetisi 😀 Suurem lõunasöök on kell 14:00, kuid selleks ajaks saavad paljudel juba tunnid läbi ning minnakse koju sööma. Kooli kolimisega seoses on toitlustus praegusel ajal cateringi poolt.

Mõnikord valmistavad lapsed ise puuviljavaagna, alates koorimisest kuni nõudepesuni.

Täna tegid vanemad Ramadani puhul moslemi rahvusroogadest peolaua, saime maitsta kõike head.

Praktikandid ja õpetajad korraldasid lastele erinevaid töötube. Jällegi oli palju sensoorseid tegevusi ning õpiti ka pesu pesemist, triikimist ja kuivama panemist.

Meil oli võimalus näha kuidas psühholoog viis läbi õpilasega testi, et aru saada kas on tegemist õpiraskustega ja kas on vaja täpsemat testimist.

Õhtul oli korraldatud 6. klassi õpilaste vanematele koosviibimine, et arutleda küsimusi ja muresid, mis kaasnevad teise kooliastmesse ja uude koolimajja üleminekuga.

Peale seda viidi meid restorani õhtusöögile. Saime väga hea ülevatee ja maitsekogemuse kohalikest roogadest. Ei jõudnud isegi kokku lugeda kui palju erinevaid toite maitsesime 😀

/ 14. märts 2024 /

Viimane päev Bonavista koolis möödus kõige vanemate õpilastega (kuuendate klassidega). Siin tuli eriti välja nende iseseisva töö oskus. Kogu õppetöö käib projektipõhiselt. Käesoleva projekti nimetus oli “Wonder”. Aluseks samanimeline raamat ja film. Projekt algas veebruari lõpus ja lõppeb juuni alguses. Kõik ülesanded, mis tundides tehakse, on seotud selle teemaga. Igal lapsel on oma väike projekt lõpetada igas õppeaines. Näiteks valmistati kunstitunnis kosmonaudi kiivrit.

Kui me oma reisi alguses saime mitte just eriti meeldiva paella kogemuse, siis meie viimaseks päevaks palus direktor kooli kokal spetsiaalselt meile valmistada üks korralik kohalik paella.

Vahetasime veel õpetajatega kingitusi, tegime pilte ja jätsime hüvasti.

Saime isegi diplomid 🙂

Oleme äärmiselt tänulikud selle võimaluse eest ja tohutu kogemuse võrra rikkamad!

Õhtul ühinesime Slovakklastega, meile korraldati tuur kohalike vaatamisväärsustega tutvumiseks. Käisime linnuses, tekstiilimuuseumis ja maa aluses peidikus.

Linnus

Tekstiilimuuseum

/ 15. märts 2024 /

Reedel oli meil vaba päev.

Nii nagu meil sellel reisil tavaks, siis ei teadnud me isegi hommikul veel kuidas Ontinyentist Valenciasse saame, sest kohalikud midagi ei tea ega juhatada ei oska 😀 Aga kohale me jõudsime!

Avastasime Valenciat hilisõhtuni.

Saime isegi varbad liiva sisse panna ja natuke niisama lesida- üsna pikad ja tegusad päevad on olnud!

Ja oligi aeg magama minna, sest hommikul kella kolmest oli juba äratus ning ees ootas 18 tunnine reisipäev.

Aitäh meie mentorile ja Bonavista kooli õpetajatele! Aitäh kõigile, kes aitasid selle reisi toimumisele kaasa! Me oleme tänulikud!

¡Gracias España!

¡Hasta luego!

Jaga postitust